تاریخ : چهارشنبه 3 خرداد 1396
کد 43

اولین جلسه تأسیس انجمن آزمایشگاه‌های علمی برگزار شد.

اولین جلسه تأسیس انجمن آزمایشگاه‌های علمی در دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری در تاریخ 2/3/96 تشکیل شد.
اولین جلسه تأسیس انجمن آزمایشگاه‌های علمی در دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری در تاریخ 2/3/96 تشکیل شد.
در این جلسه دکتر علیائی مدیر شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) ضمن تقدیر و تشکر از زحمات آزمایشگاهیان در مسیر رشد و توسعه علمی کشور گفت: از سال 92 فاز عملیاتی شبکه آزمایشگا‌ه‌های علمی ایران (شاعا) با فعالیت‌های گسترده در حوزه‌هایی چون طراحی و راه‌اندازی سامانه شاعا، استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، انتشار نشریه شاعا و ... شروع به کار کرده و همچنان با قوت تمام رو به گسترش است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مراسم روز آزمایشگاه در دو سال متوالی برگزار شده است و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارسال پیامی برای این سمینار حمایت خود و مجموعه وزارت را از جمع آزمایشگاهیان  نشان می‌دهند.
رئیس ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل این جلسه تأسیس انجمنی علمی در حوزه آزمایشگاهی کشور است و انتخاب اعضا با لحاظ نمودن تنوع در رشته‌های دانشگاهی آزمایشگاهی، پراکندگی جغرفیائی و استفاده از افراد تاثیرگذار در این حوزه است.
در ادامه جلسه دکتر آقائی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مراغه و سردبیر نشریه شاعا ضمن خیر مقدم به مدعوین و اعضای هیأت مؤسس انجمن در خصوص ضرورت وجود این انجمن با موضوعات آزمایشگاهی سخنرانی کرد و گفت: با همفکری و همکاری انجمن آزمایشگاه‌های علمی ایران می‌توان برنامه‌های شبکه شاعا را پیش برد.
ایشان ضمن قرائت پیش‌نویس پیشنهادی در خصوص ضرورت ایجاد انجمن آزمایشگاه‌های علمی ایران موضوعاتی چون توسعه شبکه‌ای ملی جهت تبادل اطلاعات، ایده‌ها و روش‌های نوین آزمایشگاهی بین اعضاء، برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و تخصصی مرتبط با آزمایشگاه در راستای رشد و توسعه دانش و توانمندی‌های حرفه‌ای اعضاء، ایجاد زمینه‌های لازم جهت استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و رعایت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، مدیریت مؤثر و کارآمد آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی در راستای اهداف فناورانه و نوآورانه کشور از جمله مدیریت تجهیزات آزمایشگاهی و استقرار سیستم‌های تعمیر و نگهداری پیشرفته آن‌ها، فراهم نمودن بستر لازم جهت ایجاد رشته‌های علمی مرتبط با آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی و نگاه حرفه‌ای و تخصصی به این حوزه از جمله رشته‌های کارشناس آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی و یا ساخت و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، برگزاری همایش‌های سالیانه نظیر همایش روز ملی آزمایشگاه و استقرار نظام ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، حمایت و تثبیت جایگاه سازمانی کارشناسان آزمایشگاه‌ها، جلوگیری از خریدهای موازی تجهیزاتی و تعریف تعرفه‌های آزمایشگاهی و ... را مطرح کرد.
این جلسه با معرفی اعضای هیأت مؤسس و ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌های مربوطه در حوزه آزمایشگاه‌های مرکزی ادامه پیدا کرد.
 در ادامه جلسه در خصوص اسامی پیشنهادی برای انجمن ، طراحی لوگو، ایجاد سایت اینترنتی صحبت شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
گفتنی است این جلسه با حضور مدیر شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) دکتر علیائی، رئیس دانشکده صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، رؤسای آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌های تهران (پردیس علوم کشاورزی)، حکیم سبزواری، هرمزگان، مراغه، کاشان، تربیت مدرس، شهید بهشتی و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از کارشناسان دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری برگزار شد.
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 3 خرداد 1396
  • ساعت 11
  • توسط احمد آقایی