تاریخ : دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
کد 37

پیام وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز آزمایشگاه سال ۱۳۹۶(پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران)

پیام وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز آزمایشگاه سال ۱۳۹۶(پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران)

"بسمه تعالی"
با عرض سلام و تحیت خدمت شما بزرگواران حاضر در همایش؛ اساتید، کارشناسان و رؤسای محترم آزمایشگاه ها.
سی ام فروردین ماه، زاد روز حکیم برجسته، سید اسماعیل جرجانی؛ فرصت گرانبهایی است تا از زحمات گرانقدر عالمان و تلاش گران در حوزه آزمایشگاهی کشور که خدمات ارزشمند آنان مسیر توسعه علمی را هموار ساخته، تشکر و قدردانی نماییم.
در سال گذشته که به نام اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده بود، در جهت هم افزایی و همگرایی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در بهره گیری حداکثری از امکانات، به منظور نیل به جایگاه علمی موردنظر در برنامه های کلان کشور و دستیابی به هدف بزرگ توسعه علمی، اقدامات مهمی در ساماندهی نظام آزمایشگاهی در مجموعه وزارت متبوع انجام پذیرفت. در قالب توسعه شبکه آزمایشگاه های علمی و دسترسی محققان و اساتید و صاحب نظران به منابع و امکانات موجود، گام های مؤثری برای یکپارچه سازی و استفاده بهینه از آزمایشگاه های کشور، برداشته شد و خوشبختانه در یک مسیر رو به پیشرفت قرار گرفته ایم. تقویت و توسعه آزمایشگاه های مرکزی که در تمام دانشگاه ها، مراکز پژوهش و فناوری و پارک های علم و فناوری در حال شکل گیری است، نمونه ای از این فعالیت ها می باشد.
با عنایت به محوریت سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، ضروری است به مؤلفه هایی که در این امور تأثیر گذارند، توجه بیشتری شود. از این رو اهمیت نیروی انسانی کارآمد، متخصص، مسئول و با صداقت بعنوان موتور محرکه این عرصه، بیشتر نمایان خواهد شد.
در این راستا امر آموزش، به منظور ارتقاء مهارت های تخصصی آزمایشگاهی در تولید و ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی بسیار با اهمیت است. نیاز است دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به آموزش های بدو خدمت و حین خدمت توجه ویژه داشته باشند. همچنین لازم است همه دانشگاه ها و مؤسسات امکانات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از ظرفیت های متخصصان خود استفاده بهینه نمایند.
در خاتمه، ذکر این نکته ضروری است که علیرغم محدودیت های درون سازمانی و برون سازمانی، با بلند همتی و همکاری پرسنل خدوم و فداکار نظام علمی کشور، دستاوردهای بسیار ارزنده ای در سطح منطقه و نیز سطح بین المللی حاصل شده است که بدون شک نقش تمام عزیزان این عرصه، مدیران و برنامه ریزان و آنهایی که در آزمایشگاه ها با وجود انواع خطرات و آلودگی های محیطی خدمات شایانی بدون تکلف انجام داده اند و گمنام مانده اند، بر کسی پوشیده نیست. اینجانب وظیفه خود می دانم در این روز که به این عزیزان اختصاص دارد، مراتب امتنان خود را از زحمات بیدریغشان اعلام نمایم. از مسئولان دانشگاه ها، مراکز پژوهش و فناوری انتظار دارم برای رفع نیازمندی های ایشان تلاش نمایند تا موجبات دلگرمی هر چه بیشتر آنان فراهم شود.

دکتر محمد فرهادی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
  • ساعت 15
  • توسط احمد آقایی