تاریخ : يکشنبه 26 شهريور 1396
کد 45

نشست رابطین عضو شبکه آزمایشگاهی

نشست رابطین عضو شبکه آزمایشگاهی به میزبانی آزمایشگاه مرکزی دستگاهی پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

نشست رابطین عضو شبکه آزمایشگاهی در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ به میزبانی آزمایشگاه مرکزی دستگاهی پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست کارشناس محترم آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مراغه، جناب آقای الیاس سلطانی حضور داشتند.
در ابتدای این برنامه، دکتر علی مقاری، رئیس دانشکده شیمی پردیس علوم دانشگاه تهران، ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان، پیرامون مسائلی که محققین در انجام پژوهش‎ها با آنها مواجه هستند، صحبت کرد. وی، حضور استاد خوب، دانشجوی علاقمند و فضاهای تحقیقاتی مناسب را از الزامات یک پژوهش خوب برشمرد و اظهار کرد که در حال حاضر به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب در تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و ایجاد آزمایشگاه‌های خوب و کارآمد، اغلب تحقیقات به سمت محاسبات آماری روی آورده‌اند.

                   

مدیر آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران، با ذکر این نکته که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به سمت تشکیل آزمایشگاه‌های مرکزی روی آورده‌اند و این موضع مورد حمایت وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد که تأمین تجهیزات نیز به مسیر درستی هدایت شود.
وی، مواردی مانند سطح‌بندی دستگاه‌ها، میزان استفاده از آن‌ها و قیمت را ازجمله شاخص‌های مهم در تهیه تجهیزات و تعیین چگونگی استفاده از آن‌ها برشمرد.
در ادامه، دکتر مقاری به معرفی آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران پرداخت و ضمن اشاره به تأسیس این مرکز در سال 1394 از طریق ادغام چند آزمایشگاه کوچکتر، گفت: «مکان فیزیکی دستگاه‌ها در دانشگاه مهم نیست و همه آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران می‌توانند با آزمایشگاه مرکزی توافق‌نامه امضا کنند و در این چارچوب، خدمات ارایه کنند». 
دکتر مقاری، از بخش‌های مهم این آزمایشگاه، بخش‌های NMR، پرتو ایکس، میکروسکوپ الکترونی، طیف‌سنجی جرمی، کروماتوگرافی، آنالیز پلیمرها، آنالیز عنصری، طیف‌سنجی مولکولی، سامانه پردازش سریع، توالی یاب DNA، مشخصه‌یابی اپتیکی، لایه نشانی و آنالیز سطح و لیزر را نام برد.
سپس، دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن تشکر از میزبانی آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران برای برگزاری این برنامه و همچنین حضور بیش از 180 نفر از رابطین که از شهرهای مختلف در این برنامه حضور داشتند، به بیان چرایی و تاریخچه ایجاد شبکه آزمایشگاهی پرداخت.
وی، ضمن اشاره به برخی از سخنان دکتر مقاری بیان داشت که در حال حاضر با وجود تعدد آزمایشگاه‌های کوچک، آزمایشگاه در کلاس جهانی نداریم و با تقسیم بودجه یک مرکز بین بخش‌های مختلف، بودجه‌های کوچکی به هر بخش می‎رسد و نمی‌توان دستگاه‌های با فناوری بالا را تهیه کرد.

                   

مدیر شبکه آزمایشگاهی با بیان اینکه در حال حاضر نیازسنجی دقیقی چه در سطح ملی و چه در سطح مناطق مختلف کشور برای خرید تجهیزات انجام نمی شود، نصب دستگاه در شرایط نامناسب را نیز یکی دیگر از مشکلات برای ارائه خدمات آزمایشگاهی کارآمد دانستند.
در ادامه، دکتر اسدی فرد کارشناسان دستگاه‌ها را مهمترین رکن در ارائه خدمات آزمایشگاهی دانستند و اشاره کردند که نباید با ایشان به عنوان یک کارمند ساده برخورد کرد. این کارشناسان هستند که می‌توانند با تلاش و مطالعه از حداکثر ظرفیت یک دستگاه استفاده کنند که البته لازمه آن ایجاد روحیه نشاط و انگیزه برای ایشان است.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی، با اشاره به اینکه شبکه باید وارد مرحله جدیدی از رشد شود، گفت «امروز مسئولیت ما این است که کشور را از یک اقتصاد مبتنی بر منابع، به کشوری با اقتصاد بر پایه دانش تبدیل کنیم».
وی در ادامه اظهار کرد شبکه آزمایشگاهی لایه‌های مختلفی دارد: لایه اول، کارشناسان هستند که باید به این باور برسند که اگر آزمونی را اشتباه انجام دهند، ممکن است به کشور لطمه بزرگی وارد شود؛ لایه دوم، مدیران مراکز هستند که لازم است بدانند که در همکاری با شبکه آزمایشگاهی، زیرساخت روانی برای ارائه خدمات آزمایشگاهی ایجاد می‌شود و لایه سوم، رابطین آزمایشگاه‎ها هستند که مهمترین نقش را در ارتباطات دارند. موفقیت کل شبکه در گرو ارتباطاتی است که رابطین آزمایشگاه‌ها با همدیگر و با شبکه دارند.
وی همچنین رابطین آزمایشگاه‌ها را قلب پیکره شبکه دانست و یادآور شد رابطین هستند که سیاست‌ها و اطلاعات مجموعه خودشان را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و با تلاش رابطین، جریان اطلاعات در شبکه فعال می‌ماند.
دکتر اسدی فرد، هدف از برگزاری این نشست‌ها را برقراری هر چه بیشتر ارتباطات، انتقال تجارب و ایجاد زمینه‌های مشترک و همچنین همکاری‌های بیشتر بین رابطین و شبکه عنوان کرد.

                   

در ادامه و بعد از پذیرایی از میهمانان، بخش پرسش و پاسخ رابطین درباره مسایل مختلفی مانند حمایت‌های شبکه، نحوه تصفیه حساب حمایت‌ها، چگونگی ثبت تجهیزات، پرسنل و اطلاعات آزمایشگاه‌ها و مواردی مانند این با حضور مهندس مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و مهندس حامد دارابی، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برگزار و به سوالات مهمانان پاسخ داده شد.
برنامه پایانی این نشست به بازدید از بخش‌های مختلف آزمایشگاه مرکزی دستگاهی پردیس علوم دانشگاه تهران اختصاص داشت که پس از اقامه نماز و صرف ناهار انجام شد.

                   

  • نوشته شده
  • در يکشنبه 26 شهريور 1396
  • ساعت 13
  • توسط احمد آقایی